måndag 14 september 2015

Recept på blodpudding

Idag slog jag på stort och gjorde min första egna blodpudding. Den ligger i kylen nu och svalnar av sig över natten. Imorgon ska jag smaka, jag är så mätt nu från blodplättarna jag gjorde av smeten som blev över att jag inte orkar mer mat idag. Blod är verkligen mättande!






Recept på Blodpudding


Ca: 10 portioner

1 l Svinblod
7 dl Svagdricka
7 dl Rågmjöl
1 skalat och finhackat syrligt äpple
1 hg Späck (i nödfall smör)
1 gul eller röd lök
1 dl sirap
1 msk salt
lite mald kryddnejlika
lite ingefära
lite kryddpeppar
lite vitpeppar
lite finstött mejram
mycket mod och kärlek

Ca. 1 timma i mitten av ugnen på 175 grader. Ställ formen i vattenbad och täck över med folie.

Recept av: Järnemma



1. Räkna med att det tar ca:12 timmar innan det frysta blodet har tinat i kylskåpet. Jag hade läst att det skulle ta ca: 8-10 timmar men då var det till stor del fortfarande fruset.

2. Sila blodet och blanda ner svagdricka. Vispa sedan kraftigt ner rågmjöl.






3. Stek lök och äpple (jag gjorde lite för grov hackning) i smör/späck.




4. Häll över lök och äppelfräset i blodet, häll i sirap och pudra på med mumsiga kryddor. Gör sedan ett stekprov i stekpannan och smaka av ordentligt.


5. Och så skjuts in i ugnen! Jag hade ingen smal brödform så det blev en stund längre i ugnen innan den blev färdig. Jag glömde också att lägga aluminiumfolie över som man ska göra, kom på det efter en halvtimma så det blev lite sprucken yta.

In i ugnen med vattenbad
Efter ca. 90 min

6. Testa att känna av med en sticka så att formen känns fast innan den tas ut. Går sedan att äta den varm direkt med lingonsylt eller annat tillbehör.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar