torsdag 24 september 2015

Resultat!



Nu undrar ni allt varför jag sitter och mumsar på en 120-skylt?

 Jo, för det är mitt nya järnvärde! På exakt en månad har mitt *Hb (järnvärde) stigit från 113 till 120. Ni förstår alltså att det krävs mycket för att värdet ska stiga, jag har ju ätit som en vilde den här månaden. Men det funkar!

Det normala värdet bör ligga mellan 120-150 g/l för kvinnor och 130-170 g/l för män.

Men bara för att jag ligger precis inom gränsvärdet så betyder det inte att det är tillräckligt. När jag var gravid låg mitt Hb-värde som lägst på 96 i månad 7 (sjönk från 124 i månad 2), det sjunker alltså väldigt snabbt trots att jag då tog både järntabletter och åt massvis med kött, därför är det bra att ha rejält med järndepåer laddat.

Jag kommer att fortsätta mitt järn-ätande tills mitt värde ligger omkring 140. Keep fighting!


*Hemoglobin



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar