torsdag 17 september 2015

Gjutjärnsgryta om jag får skryta

En av mina favoriter bland köksredskapen är min älskling gjutjärnsgryta. Den må vara tung, otymplig och jobbig att diska men den ger mig så mycket mer tillbaka.

Att använda gjutjärnsgryta i matlagning gör att maten blir mer rik på järn. Grytan är inte bara snygg utan känns också mer rejäl och stabil än en vanlig stålgryta. Who needs a man!?

Kanske tror man att maten lättare fastnar i bottnen i gjutjärnsgryta men det stämmer inte.
Det kan vara bra att smörja in den med olja ibland efter diskning så att det inte bildas rost men annars steker den fint som en stekpanna och funkar finfint att koka soppa i, och andra grytor såklart.

Införskaffa snarast är mitt råd. Att köpa en ny kan vara ganska dyrt så leta i second hand affärer först. Jag köpte min på Myrorna för ca.200 kr.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar