söndag 13 september 2015

Bara att kötta på!

God kväll! Nu är blodbloggen igång och nu ska vi ge järnet. Jag visar upp lunch och middag.



Lunch: Blodkorv med lingonsylt, pizzasallad och gräslök. Tranbärsdricka till.


Första gången jag gav mig på blodkorv idag och den här korven köpte jag på Ica, märke: Ugglarps. 
Jag blev så förvånad över den goda doften när man öppnade skinnet (ej ätbart). Luktade som mjuk pepparkaka! Hög julkänsla på den.
Efter stekning försvann dock den mesta smaken och det blev en svag kopia till vanlig köpeblodpudding. Korven var tuggig i konsistensen med hård yta och ganska torr. Trösta sig fick man göra med att den har något högre järninnehåll än blodpudding och trots den barska hårdheten så smakade den inte illa.
Ska jag prova denna igen (förutom resterna som blev över) så blir det att testa att göra egen!


Vidare till middag:



Ja, det är lever!

Jag hittade det här receptet i min pappas gamla kokbok jag fått ärva. Allt var jättegott, förutom levern. Alltså, lever är min svaghet och utmaning med hela den här järngrejen. Jag ryser efter varje tugga jag sväljer ner, men jag känner mig som en riktig krigare efter att jag med många djupa andetag genom näsan fått ner en hel portion. Så duktig jag är.

Ni ser:

Kokt potatis, kalvlever med lite mjöl, salt, vitpeppar, bacon, champinjoner, soya och persilja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar