onsdag 23 september 2015

Sorbet sorbet sorbet


Titta! Det går att göra dessert.


Jag har gjort tre olika smaker av sorbet. Från Vänster: Björnbär, jordgubb, hallon.

Detta är ett recept utan äggvita och jag har inte någon glassmaskin, vilket funkar bra ändå. Glöm bara inte att röra om några gånger medan den stelnar i frysen så att sorben blir fluffig. Att göra små runda glassbollar är att glömma, det är bara att skeda på och vara nöjd ändå.

Jag kunde inte bestämma mig för vilken smak som blev godast, men om jag måste välja så vinner jordgubben. Spexa gärna till med garnering som passionsfrukt och myntablad.


Äggfri sorbet av bär

300 g bär (färska eller frusna) 
1 dl vatten
1 dl strösocker
2 msk pressad citron

Häll vatten och socker i en kastrull, rör om tills sockret har smält och låt sedan sockerlaget svalna.
Mixa bär till en slät pure. Blanda ihop bären med sockerlag och citron. Ställ in i frysen. Rör om i bunken en gång i timman. Är färdigfruset efter 4-6 timmar.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar